A gyerek vagy a tanár szorong jobban az idei tanévben?
2022.01.18.
A részvételi oktatással és a negyedik hullámmal kapcsolatos aggodalmakat is segíthet feldolgozni az Epson országos kreatív versenyéből összeállított virtuális tárlat.
2021. január 11. - Több mint 150 rajzon és videón mutatták be még tavasszal az Epson alkotói pályázatára nevezett iskolások, hogyan élték meg a járványhelyzetet és a digitális oktatást. A mostantól virtuális kiállításon is megtekinthető alkotások a gyerekeknek és a tanároknak is segíthetnek enyhíteni az idei tanév és a jelenléti oktatás miatti szorongást.
Van, aki örömmel várta a szeptemberi tanévnyitót, és akad, aki már jó előre tartott tőle – ez a diákokra éppúgy érvényes, mint a pedagógusokra. A jelenlegi, járványhelyzetben azonban még a szeptemberben oly lelkes diákok, szüleik, és tanárok is nehéz helyzetben vannak: a negyedik hullám növekvő számai, valamint az ebből fakadó bizonytalanság komoly stresszforrás lehet mindenki számára. „Ahogy a gyerek, úgy a tanár is a csomagjaival együtt érkezik az iskolába” – véli Stáhly Kata, a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány munkatársa. Szerinte a helyzetet az is bonyolítja, hogy a több mint másfél éve zajló pandémia következményei minden korosztályban felerősítették a szorongásokat, a félelmeket.
A gyermekek általános pszichés állapotára és viselkedésére egyaránt hatást gyakorló járványhelyzet egyszerűbb feldolgozhatósága érdekében az Epson három korosztályban hirdetett kreatív pályázatot az iskolásoknak. Ezen szabadon kifejezhették, mit szerettek legjobban a tavalyi tanévben a távoktatásban vagy mit hiányoltak leginkább a jelenléti oktatás mindennapjaiból. Stáhly Kata szerint a közös alkotás nem pótolhatta ugyan a személyes találkozásokat, az elszigeteltség okozta szorongást talán mégis enyhíteni tudta valamelyest.
A felhívásra beérkezett, az osztályközösségek által készített összesen 155 offline és digitális pályaművet most egy virtuális tárlaton mutatja be az Epson, melyek közül a legjobbakat itt lehet megtekinteni. Azt remélik, hogy segítségével a gyerekek rugalmasabban és sikeresebben alkalmazkodnak a jelenlegi helyzethez, amely sokaknak okoz komoly próbatételt. A tudat, hogy nem vagyunk egyedül az érzéseinkkel, megnyugvást és támaszt jelenthet.
Az online kiállítás ugyanakkor arra is felhívja a figyelmet, hogy a pandémiás helyzetben és a jelenléti oktatás során fokozott figyelmet igényelnek a diákok. „Az osztályokban megjelent új zaklatási jelenség, a vírusbullying a kiközösítés elég elterjedt formája a tinédzserek körében” – hívja fel a figyelmet a Hintalovon szakértője. Mivel a gyerekek egymás közötti viselkedésébe többnyire nagyon nehéz kívülről beavatkozni, a kiállítás a hasonló helyzetek feldolgozásához is jól jöhet azzal, hogy a kirívó esetekben mindenképpen érdemes szakembert felkeresni.
„Az innovatív eszközökkel támogatott, élményszerű oktatás mellett az Epsonnál fontosnak tartjuk ráirányítani a figyelmet az oktatás résztvevőit érő emocionális és szociális hatásokra is” – hangsúlyozta Drienyovszki Anna, az Epson Magyarország marketing- és PR-menedzsere. Mivel a tinédzserek számára saját korosztályuk számít a leghitelesebb fókuszcsoportnak, a virtuális kiállítás korlenyomatot képező alkotásai a korban hozzájuk leginkább közelállók kreatív energiáit tudják mozgósítani a diákok, merítve az alkotások mögötti gondolatvilágból.
További hasznos tudnivalók szülőknek és pedagógusoknak a Hintalovon jóvoltából:
https://yelon.hu/szuloknek/virusbullying-mit-tehetunk/
https://yelon.hu/szuloknek/kikozosites-iskolaban-mit-tehetunk-tanarkent/
https://yelon.hu/szuloknek/iskolakezdeskor-tanaroknak-neveloknek/