Barion Pixel
Hirdetés
Dévényi Flóra stratégiai vezetési és szervezetfejlesztési tanácsadó, mentor, szövetséges

Sárkány ellen sárkányfű: „kirajzoltatta” a gyerekekből a pandémiás szorongást az Epson

2022.02.02.

Terápiás eszközként is jól működött az Epson tavalyi alkotói pályázata, amelyen iskolások ábrázolták a maguk eszközeivel, hogyan élték meg a járványhelyzet és a digitális tanítás hétköznapjait. Ráadásul ez nem csupán a gyerekeknek nyújtott segítséget a járvány miatt kuszábbá és kiszámíthatatlanabbá vált oktatással összefüggő szorongás enyhítésében, hanem a tanároknak is.

Virtuálisan még mindig megtekinthető az a kiállítás, amely az Epson 2021-es alkotói pályázatára beérkezett legjobb műveket vonultatja meg. Olyanokat, amelyekkel a pályázó osztályközösségek megpróbálták maguknak és a külvilágnak is lefordítani, hogyan írta át a mindennapokat a pandémia vagy az áttérés a digitális oktatásra.

Gyöngyösi Felsővárosi Általános Iskola 3.C osztály munkája

Művészetterápia

A gyermekek általános pszichés állapotára és viselkedésére egyaránt hatást gyakorló járványhelyzet egyszerűbb feldolgozhatósága érdekében az Epson három korosztályban hirdetett kreatív pályázatot az iskolásoknak. Ezen szabadon kifejezhették, mit szerettek legjobban a távoktatásban vagy mit hiányoltak leginkább a jelenléti oktatás mindennapjaiból. „A közös alkotás nem pótolhatta ugyan a személyes találkozásokat, az elszigeteltség okozta szorongást talán mégis enyhíteni tudta valamelyest” – véli Stáhly Kata, a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány munkatársa.

Árpád-házi Szent Erzsébet Gimnázium 7.B osztály, Fodor Csenge munkája

Ki szorong jobban?

Ráadásul a világjárvánnyal lassan állandósuló bizonytalanság a nagyok tűrőképességét is próbára tette. „Ahogy a gyerek, úgy a tanár is a csomagjaival együtt érkezik az iskolába” – mondja Stáhly Kata, aki szerint a helyzetet az is bonyolítja, hogy a lassan két éve zajló pandémia következményei minden korosztályban felerősítették a szorongásokat, a félelmeket.

Az ötödik hullám árnyékában már a tavaly szeptemberi tanévnyitótól is rengetegen tartottak, és akadt, aki nagy örömmel várta – ez a diákokra éppúgy érvényes volt, mint a pedagógusokra. Az újabb és újabb hullámok, az iskolai megbetegedések miatti karanténok, egy-egy tanár hosszabb időre történő kiesése kicsiknek és nagyoknak rendszeresen visszatérő stresszforrás.

Gyöngyösi Felsővárosi Általános Iskola 3.C osztály munkája

Mozgósító erő

Az innovatív eszközökkel támogatott, élményszerű oktatás mellett fontosnak tartjuk ráirányítani a figyelmet az oktatás résztvevőit érő emocionális és szociális hatásokra is” – indokolta Drienyovszki Anna, az Epson Magyarország marketing- és PR-menedzsere az alkotópályázat létjogosultságát. Külön hangsúlyt fektettek magára az alkotói folyamatra: osztályközösségeket buzdítottak közös cselekvésre. A szakember úgy véli: „ahogyan a felnőttek esetében a munkahely, a kicsiknél az osztály alakult ebben a különös világban egy új funkciókkal bíró közösségi térré.”

Az Epson felhívására összesen 155 offline és digitális pályaművet készítettek az osztályok. Ezek közül a legjobbakat itt lehet megtekinteni, egy virtuális tárlaton. Drienyovszki Anna szerint a tinédzserek számára saját korosztályuk számít a leghitelesebb fókuszcsoportnak. Ezért a virtuális kiállítás korlenyomatot képező alkotásainak gondolatvilágból a korban hozzájuk leginkább közelállók tudnak meríteni, akár újabb kreatív energiákat mozgósítani.

Budapest XIII. Kerületi Gárdonyi Géza Általános Iskola 7.B, Bene Fruzsina munkája

Stáhly Kata hozzáteszi: az online kiállítás arra is felhívja a figyelmet, hogy a pandémiás helyzetben és a jelenléti oktatás során fokozott figyelmet igényelnek a diákok. „Az osztályokban megjelent új zaklatási jelenség, a vírusbullying a kiközösítés elég elterjedt formája a tinédzserek körében” – hívja fel a figyelmet a Hintalovon szakértője. Mivel a gyerekek egymás közötti viselkedésébe többnyire nagyon nehéz kívülről beavatkozni, a kiállítás a hasonló helyzetek feldolgozásához is jól jöhet azzal, hogy a kirívó esetekben mindenképpen érdemes szakembert felkeresni.

 

Intézményajánló

Cikkek

Összehasonlítás
Összehasonlítás
Össz. eltávolítása

Térképes keresés